Vodder-Lymfaterapia

Mitä lymfaterapia on?

Vodder-Lymfaterapia on kansainvälisesti tunnettu, tanskalaisen biologian tohtorin Emil Vodderin kehittämä hoitomuoto. Lymfaterapiassa tehostetaan kevyillä, rytmikkäillä ja pumppaavilla otteilla kehon imunestekiertoa. Kudoksissa oleva ylimääräinen neste pääsee imusuonistoon ja sieltä edelleen kehon nestekiertoon. Toimiva imunestekierto on elintärkeä kehon nestetasapainon ylläpitämiseksi.

Lymfaterapia on turvotushoidon olennainen osa. Hoitoon kuuluvat myös liike- ja ihonhoito, sekä kompressiosidokset. Lymfaterapiaa käytetään yksinomaisena hoitona tai yhdistettynä muuhun hoitoon, esimerkiksi fysioterapiaan. Lymfaterapia on myös ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa, johon voi tulla ilman lääkärin lähetettä.

Miten lymfaterapia vaikuttaa?

• Vähentää turvotusta
  • Lievittää kipua
  • Rentouttaa

Missä lymfaterapiaa käytetään?

• Turvotukset; toiminnalliset, imusuoni- ja laskimoperäiset, syöpähoidon jälkitila, ennen ja jälkeen kirurgisten toimenpiteiden, raskauteen liittyvien
  • Vammojen jälkitilat; murtumat, nyrjähdykset, lihasrevähtymät, verenpurkaumat, palovammat
  • Säärihaavat; laskimo- ja valtimoperäiset, sokeritaudin aiheuttamat
  • Krooniset sairaudet; reuma, nivelkulumat, fibromyalgia, ruusu, poskiontelo ongelmat
  • Kivunhoito

Milloin ei käytetä lymfaterapiaa?

• Akuutti infektio
  • Syvä laskimotukos
  • Pahanlaatuiset kasvaimet, joiden hoito on kesken

Lymfaterapian korvattavuus:

Sairausvakuutukselta on mahdollisuus saada korvausta lääkärin määräämästä lymfaterapiasta, kun kyseessä on;

• Rintasyöpäleikkaus tai muu laaja kirurginen toimenpide
  • Sädehoito nivustaipeeseen, lantioon tai kainaloon
  • Krooninen infektio, lähinnä ruusu
  • Synnynnäinen imusuoniston kehityshäiriö